ROTTERDAM - ‘Bewoners, probeer een beetje vertrouwen te hebben in de overheid. En gemeente, ga de wijk in, kijk wat voor effect je maatregelen daar hebben.’ Dat zijn een paar tips van 2 vertrekkende stadsmariniers. Zij werkten jarenlang in de wijk: voor, en vooral ook samen met Rotterdammers.

Sana El Fizazi was 5 jaar stadsmarinier in Hillesluis. Marcel Dela Haije heeft 18 jaar als stadsmarinier gewerkt, het laatste jaar in Lombardijen. Beiden nemen deze zomer afscheid.

Er zijn 8 stadsmariniers in Rotterdam. Wat doen zij precies?

Marcel: ‘Een stadsmarinier is een ambtenaar tussen de stad en het stadhuis. Iemand die er speciaal is voor een bepaalde wijk of een bepaald thema. Met veel vrijheid en tijd om te doen wat nodig is. En met een kort lijntje naar de burgemeester.

Hebben jullie een voorbeeld van wat je dan doet?

‘Een van de grootste problemen in Hillesluis was het vele afval op straat’, vertelt Sana. ‘Ik heb toen een pand gehuurd waar de medewerkers van Schone Stad hun intrek konden nemen. Zo hadden zij direct zicht op het afval op straat. En bewoners wisten waar ze hun melding konden doen. Het voordeel is dus dat je als stadsmarinier vrij makkelijk zoiets kan regelen, zonder het eerst helemaal uit te werken in een dikke nota. Gewoon proberen en kijken of het werkt.’

En wat speelde er zoal in Lombardijen?

Marcel: ‘Daar was vooral heel veel wantrouwen naar de overheid. Dus ik vond het belangrijk om intensief contact te krijgen met de bewoners en goed naar hen te luisteren. Een veel gehoord geluid was dat er niets te doen is voor jongeren vanaf 13 jaar. Die werden vooral gezien als overlastgevers. Dus ik heb jongeren uit Lombardijen uitgenodigd om samen met ons plannen te maken voor een jongerenhub. Die wordt in september geopend.’

Dus, concludeert Marcel: ‘We zoeken als stadsmariniers concrete oplossingen. Maar belangrijker is nog hoe we dat doen. Samen met Rotterdammers, want er zijn zoveel goede mensen met goede ideeën.’ ’Ja, want we doen niets alleen’, bevestigt Sana. ‘Maar alles samen met bewoners, ondernemers, de wijkagent, welzijnsorganisaties en ga zo maar door’.


Jullie hebben korte lijntjes met de burgemeester. Hoe gaat dat in de praktijk?

Sana: ‘Nou, we zijn letterlijk één appje van hem verwijderd. En hij is echt geïnteresseerd. Hij is vaak in de wijk en heeft veel contacten, ook met bewoners. Dus je kan hem niks wijsmaken, want hij weet precies wat er speelt. Hij spreekt ook zowel bewoners als ambtenaren aan als hij dat nodig vindt.’

En de nieuwe burgemeester? ‘Een goede keuze. We hebben er veel vertrouwen in dat zij een brug kan slaan tussen verschillende groepen inwoners.’

Wat willen jullie meegeven aan Rotterdammers en aan de gemeente?

‘Aan de gemeente: houd oog voor de wijken. Denk na over wat je maatregelen daar betekenen. En voor bewoners: zet je eventuele vooroordeel over de overheid opzij. Kom naar ons toe, want samen kunnen we veel meer bereiken.’