ROTTERDAM - Een lastige afstap met de rollator, een gevaarlijk kruispunt of lang wachten bij een stoplicht. Heeft u klachten over mobiliteit? Geef die door aan Liesbeth Mobach, ze is net gestart als mobiliteitscoach: 'Spreek me vooral aan.'

Misschien bent u haar al tegengekomen, want Liesbeth Mobach van de gemeente wandelt regelmatig door Oosterflank en Het Lage Land. ‘Spreek me vooral aan’, benadrukt de mobiliteitscoach. ‘Bijvoorbeeld bij ongeschikte afstapjes van een trottoir, of een druk en onoverzichtelijk kruispunt bij een school.’

Want bij mobiliteit draait het om de vraag: kun je je goed en vlot bewegen in een gebied? Liesbeth vertelt: ‘Hoe kun je van A naar B als je loopt, fietst of rijdt? Als bewoners klachten of wensen hebben, kijk ik wie erover gaat en wat er mogelijk is. Soms is een situatie makkelijk op te lossen. Kunnen we het niet veranderen, dan leg ik in ieder geval uit waarom. En kijk of er misschien een andere route is om een lastige plek te mijden. Als aanspreekpunt vraag ik door en dat is heel belangrijk. Er kan meer zitten achter een klacht of irritatie. Soms is een praatje maken al genoeg.’

Onderzoek

Liesbeth’s rol als coach is een wens die naar voren kwam bij een onderzoek onder bewoners in Oosterflank en Het Lage Land. Om mobiliteit in het gebied en de bereikbaarheid te verbeteren, zijn bewoners gevraagd: hoe is het om te wandelen, te fietsen of auto te rijden in de wijken? En hoe zien ze de toekomst?
Er zijn zo’n 200 straatgesprekken gevoerd en 177 bewoners vulden een vragenlijst in over bewegen in de wijken. Ook zijn wensen verzameld van jong en oud in bijeenkomsten.

Naast de vraag om een ingang voor mobiliteitszaken, gaven bewoners aan dat de doorstroom bij kruisingen op de Evenaar en Prins Alexanderlaan beter en veiliger kan. Maar ook dat de oversteek voor fietsers en voetgangers lastig is en dat mensen lang bij stoplichten moeten wachten. Verder staan onder andere fijnere en groenere wandelroutes; een betere aanduiding van 30 kilometerzones en meer en goedkoper openbaar vervoer op de wensenlijst.

Geen heilige koe

Van de ondervraagden is ruim driekwart in het bezit van een auto. Die gebruiken ze, zoals ze in het onderzoek aangeven, voornamelijk voor werk. Ook voor boodschappen en andere korte ritten is de auto zo gestart. Liesbeth: ‘Mensen zeggen al snel dat ze niet zonder auto kunnen, maar is dat zo? Zijn 1 of 2 auto’s voor de deur echt nodig? Zijn er geen andere manieren om te reizen als je die alleen gebruikt voor een ritje naar de bouwmarkt? Een auto is geen heilige koe. Ik wandel en fiets, en maak gebruik van deelvervoer en openbaar vervoer. Wie weet lukt het me dit jaar om 1 of 2 mensen uit de auto te krijgen. Dat is erg ambitieus, ik weet het!’

Ze sluit af: ‘Mobiliteit in de wijken, dat doen we samen met bewoners. Ik hoop dat mensen oplettend zijn en me weten te vinden als ze iets kwijt willen. En dat ze zich gehoord voelen.’