ROTTERDAM - Rotterdam verlaagt volgend jaar in nog meer straten de maximumsnelheid. In veel straten waar het nodig is en kan, gaat de snelheidslimiet van 50 naar 30 kilometer per uur. Maar, hoe worden deze straten gekozen?


Het gaat om drukke straten waar veel mensen wonen of waar winkels, restaurants en cafés zijn. Op die plekken is de verkeerssituatie zo onveilig, dat er snel iets moet veranderen. Op dit moment is al in meer dan de helft van de straten in Rotterdam de maximumsnelheid 30 kilometer per uur. Hier komen er vanaf 2025 dus nog 115 bij, zoals de Mariniersweg, de Nieuwe Binnenweg en de Mathenesserlaan.

Hans Baggerman is senior verkeerskundig ontwerper bij de gemeente. Hij legt uit hoe de straten worden gekozen: ‘Als het een grote invalsweg is, dan blijft hij 50 km/u. Dit zijn belangrijke wegen van en naar het centrum, met 2 rijstroken of meer. Denk bijvoorbeeld aan de Laan op Zuid, de Pleinweg of de ’s-Gravendijkwal. Dit soort wegen worden vaak gebruikt bij omleidingen, dus die blijven gewoon 50 km/u. Onze grote bruggen en tunnels, zoals de Erasmusbrug en de Maastunnel, blijven ook 50 km/u. Deze zijn allemaal onderdeel van het grotere ontsluitende wegennet in Rotterdam.’

Een aantal straten zijn of worden al aangepast, zoals de Walenburgerweg (Provenierswijk) hierboven. Volgend jaar komen hier dus nog 115 straten bij. Ga voor een lijst met alle straten die van 50 naar 30 km/u veranderen naar de pagina rotterdam.nl/30km.

Veilig vooruit

Naast straten waar de snelheid wordt verlaagd, zijn ook kruispunten en wegen aangewezen die veiliger worden gemaakt voor al het verkeer. Lees er meer over op rotterdam.nl/veilig-vooruit