ROTTERDAM - Drie aanbieders van deelscooters en – fietsen in Rotterdam gaan voor vijf jaar door, vanaf februari 2025. Check doet dat als aanbieder van deelscooters, Lime met elektrische deelfietsen en Felyx met deelscooters en elektrische deelfietsen.

De gemeente wil overlast van deelvervoer voorkomen. Daarom staan in de nieuwe vergunningen strengere regels. Zo mogen deelvoertuigen minder lang stilstaan. En bij parkeren op de stoep moet er genoeg ruimte zijn voor voetgangers om door te kunnen lopen.

Evenementen

Rond evenementen worden duidelijkere afspraken gemaakt om overlast te voorkomen. Er kan bijvoorbeeld een aangepast servicegebied worden vastgesteld, zodat voertuigen niet meer overal kunnen parkeren rond een evenement.

Vertrekkende aanbieders

In augustus kondigde het bedrijf GO Sharing zijn vertrek aan uit Rotterdam, onder andere omdat het niet genoeg winst behaalde. Donkey Republic vertrekt in februari uit de stad. Zij krijgen geen vergunning op basis van de beoordeling.

Beoordeling vergunningen

Om de vergunningen te verdelen over de aanbieders, toetst de gemeente op verschillende kwaliteitseisen. Bijvoorbeeld de manier waarop een bedrijf klachten afhandelt, de voertuigen onderhoudt en hoe het bedrijf overlast voorkomt. De beste aanvragers ontvangen een vergunning.

Veel ritten met deelvervoer

Deelvervoer wordt in Rotterdam goed gebruikt. In 2023 is er zo'n 9,7 miljoen kilometer afgelegd op deel(bak)fietsen en deelscooters in onze stad. De invoering van de helmplicht leidde tot wat minder gebruik van de scooters, maar desondanks is een deelscooter gemiddeld nog steeds 2 keer per dag bezet.

Ook deelbakfietsen

Rotterdam heeft ook andere vormen van deelvervoer, zoals deelbakfietsen en deelauto’s. Volgend jaar gaat de gemeente ook nieuwe vergunningen voor deelbakfietsen verlenen. Daarnaast komt volgend jaar nog een deel van de ruimte voor de deelfietsen vrij. In totaal is er in Rotterdam ruimte voor 3000 deelscooters, 3000 deelfietsen en 750 deelbakfietsen.

Meer informatie

Bekijk de pagina Deelvervoer voor meer informatie.
Of lees hier de Rotterdamse aanpak voor deelvervoer en vervoershubs.