ROTTERDAM - Rotterdam heeft zich door de coronacrisis gesleept dankzij zijn bewoners. Met die gedachte is de campagne ‘Rotterdam. Sterker door alle Rotterdammers’ gestart.

In het centrum zijn drie zeecontainers geplaatst met daarop 123.000 unieke namen van Rotterdammers. De drie zeecontainers zijn geplaatst om Rotterdammers te bedanken, hen een hart onder de riem te steken en om de vele mooie initiatieven in coronatijd te eren.

Campagne voor en door Rotterdammers

In maart 2020 veranderde alles en moest ineens alles anders. Dat ging met vallen en opstaan. Met verlies en verdriet. En soms ook onder protest. Anderhalf jaar later toont Rotterdam zijn ware mentaliteit: samen zijn we sterker doorgegaan, opgeveerd uit de crisis. Samen met de partners in de stad, de instellingen, (horeca)ondernemers, leraren, het verplegend personeel en natuurlijk alle andere Rotterdammers. Daarom is deze campagne bewust opgezet voor en door Rotterdammers.

'We bedanken alle Rotterdammers en eren de mooie initiatieven'

Wethouder Roos Vermeij (Economie, wijken en kleine kernen): 'De afgelopen anderhalf jaar waren heftig. Rotterdammers hebben het zwaar te verduren gehad, hebben naasten verloren, in onzekerheid gezeten. En ook nu de samenleving weer open mag is de pijn echt nog lang niet voorbij. Maar één ding is zeker: Rotterdammers hebben elkaar én de stad door deze periode heen gesleept. Door te koken, boodschappen te doen, elkaar te verzorgen. Door met prachtige, creatieve initiatieven te komen om het leven in coronatijd net even wat makkelijker te maken. Met deze campagne bedanken we alle Rotterdammers en eren we de mooie initiatieven. Laat ze een inspiratie vormen voor de hele stad. Want alleen door Rotterdammers kan Rotterdam sterker door.'

Posteractie

In september is de campagne ‘Rotterdam. Sterker door alle Rotterdammers’ gestart, een campagne voor en door Rotterdammers, met als doel elkaar te bedanken of in het zonnetje te zetten. Want wat zijn er veel creatieve ideeën ontstaan en initiatieven om elkaar te helpen, voor elkaar te zorgen. Niet zonder reden is de campagne gestart met een online posteractie om elkaar via RotterdamSterkerDoor.nl te bedanken of in het zonnetje te zetten.

Containers met alle unieke namen

In vervolg op de postercampagne staan er de komende weken drie containers in de stad. Als symbool voor de veerkracht van deze mooie stad. Een monument om stil te staan bij de afgelopen periode. En om samen vooruit te kijken naar de toekomst Over de containers zijn van A tot Z de 123.000 unieke voornamen verdeeld van alle Rotterdammers. Op het Stadhuisplein vind je de namen die beginnen met de letters A t/m H. Op Plein 1940 starten we met de H van Hartinie en eindigen we met Pepsia. Tenslotte vind je op de container op Willemsplein/voet Erasmusbrug de namen Pequenja t/m Zyveron.

Win een Rotterdampas

Aan de containers is bovendien een winactie verbonden. De gemeente daagt iedereen uit een wandeling langs de containers te maken, zijn of haar naam te zoeken en daarvan een foto openbaar te delen op social media met de hashtag #RotterdamSterkerDoor. De winnaars ontvangen een Rotterdampas waarmee ze de stad opnieuw kunnen ontdekken en alle mooie plekken kunnen bezoeken die in coronatijd de deuren hebben moeten sluiten.

Rotterdam. Sterker door je wijk.

Tot eind dit jaar gaat de campagne ook de wijken in. Met ‘Rotterdam. Sterker door je wijk.’ wil het college laten zien én waarderen wat Rotterdammers voor elkaar boksen. In zes Rotterdamse wijken worden initiatieven beloond die ook na corona doorgaan en een voorbeeld zijn van de veerkracht van Rotterdammers, nu en straks. In elke wijk wordt ook een speciaal Rotterdam.Sterker door-bankje geplaatst. Een aandenken aan wat is geweest en vooral ook een plek om met elkaar in gesprek te gaan en nieuwe plannen te maken.

Rotterdam. Sterker door is de noemer waaronder het college van burgemeester en wethouders het herstel van de stad tijdens en na corona vormgeeft.