Een snelheidsverlaging naar 30 km per uur maakt het verkeer overzichtelijker en veiliger. 80% van de ongevallen vindt plaats op wegen met 50 km per uur, en de impact van ongevallen is bij die snelheid veel groter. Ook is de verwachting dat mensen vaker zullen kiezen voor de fiets of het OV, als er veel 30 km per uur-straten zijn.
Inrichting van de weg
Om in een straat 30 km per uur in te voeren, moet die anders worden ingericht. In de Witte de Withstraat is extra belijning aangebracht, die ruimte geeft aan fietsers en zorgt dat autoverkeer minder snel kan rijden. In maart worden drempels op de kruispunten aangelegd.
De gemeente dringt bij het Rijk aan om de inrichtingseisen voor een 30 km per uur-weg te vereenvoudigen, zodat die maximumsnelheid makkelijker en sneller ingevoerd kan worden.
17 andere straten
Wethouder Judith Bokhove van onder andere mobiliteit onthulde op 10 februari de 30 km per uur--verkeersborden op de Witte de Withstraat.
Dit jaar volgen nog 17 andere straten:
- Willem Buytewechstraat
- Claes de Vrieselaan
- Mathenesserlaan
- Van Aerssenlaan
- Bentincklaan
- Walenburgerweg
- Bergweg
- Bergselaan
- Rodenrijselaan
- Zaagmolenstraat
- Benthuizerstraat
- Hofplein
- Jonker Fransstraat
- Haagseveer
- Gedempte Zalmhaven
- Lange Hilleweg
- Willemsbrug