ROTTERDAM - Trams en metro’s rijden op elektriciteit. Maar ze hebben niet altijd alle stroom nodig die beschikbaar is. De stroom die ‘over’ is, kan daarom gebruikt worden voor andere dingen. De RET is de eerste ov-partij in Europa die een vergunning heeft gekregen om die te leveren aan anderen. Deze stroom wordt nu gebruikt in Hoek van Holland.

In Hoek van Holland wordt een voormalig terrein van defensie heringericht tot natuurgebied. De graafmachine die hierbij wordt ingezet, is elektrisch. Hij wordt opgeladen via een speciaal oplaadpunt op het terrein. De laadkabel is aangesloten op de bovenleiding van het metronetwerk. De machine heeft dus geen diesel of benzine nodig en stoot geen schadelijke stoffen uit.

Eerste project

Het project in Hoek van Holland is het eerste project dat gebruikmaakt van de stroom die de RET over heeft. ‘In feite is ons bovenleidingnetwerk het langste verlengsnoer van Rotterdam’, verklaart Linda Boot, directeur van de RET. ‘Dit biedt enorm veel mogelijkheden. De RET kan hiermee een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van de netcongestie (overbelasting van het elektriciteitsnet, red.)

Voormalig militair kampeerterrein

Het gebied in Hoek van Holland dat wordt heringericht is 3 hectare groot en ligt tussen het Vinetaduin en de Hoeksje Bosjes. Jarenlang was het een kampeerterrein voor militaire families, en in bezit van het Rijk. In 2021 werd het overgedragen aan het Zuid-Hollands Landschap. Nu is de opdracht gegeven om het her in te richten tot natuurgebied, met meer ruimte voor groen en biodiversiteit.

Gezonde stad

Hierbij stelde de gemeente de eis dat dit voor een deel emissieloos zou gebeuren, dus met zo min mogelijk uitstoot van schadelijke stoffen. ‘Ik ben trots dat we samen hebben gewerkt aan een innovatieve oplossing’, zegt wethouder Zeegers (Klimaat, Bouwen en Wonen). ‘Dit is door de afgekondigde netcongestie nóg belangrijker geworden. Bovendien gaan we in Rotterdam voor een gezonde stad met schone lucht, waar iedereen met plezier woont, werkt en leeft.’

Uitstootvrij bouwen als norm

Het terrein waar gewerkt wordt grenst aan een Natura 2000-gebied. Dat zijn natuurgebieden waar bepaalde dieren, planten en hun natuurlijke leefomgeving beschermd worden. ‘Daarom is het werken zonder schadelijke uitstoot hier extra belangrijk’, vertelt Jos Bisschops van het Zuid-Hollands Landschap. ‘Wij zijn trots dat deze pilot juist in ons gebied van start gaat en zien dit als een eerste stap naar een toekomst waarin uitstootvrij bouwen en werken de norm wordt.’

Aansluiten op RET-netwerk

Het aansluiten van werkmaterieel op RET-stroom is nog maar het begin. De samenwerking tussen RET en Rotterdam breidt zich de komende jaren uit. Door de overbelasting op het ‘normale’ stroomnet is het daar niet altijd meer mogelijk een aansluiting te krijgen. Aansluiten op het RET-netwerk kan nog wel. De ambitie is om laadpleinen voor zowel groot- als kleinverbruik aan te sluiten. Hiermee kunnen stappen worden gezet richting meer uitstootvrij vervoer.