ROTTERDAM - Gemeente Rotterdam is gestart met de online campagne 'Iedereen Verlicht'. Op 1 december was de aftrap waarbij de Provenierstunnel bij het Centraal Station werd omgedoopt tot het 'Fietspad van Verlichting'. De tunnel werd volledig opgelicht en een Gospelkoor zong de fietsers tegemoet. Honderden onverlichte fietsers kregen een fietslampje uitgereikt. Friends for Brands heeft deze campagne ontwikkeld in opdracht van de gemeente.
Fietsers die op 1 december tussen 17.00 en 19.00 uur door de Provenierstunnel bij het Centraal Station van Rotterdam reden, reageerden verrast op de door vele ledlampjes verlichte tunnel en het gezang van een Gospelkoor met toetsenist. Een sfeervol 'Fietspad van Verlichting' dat werd gecreëerd om fietsers bewust te maken van het belang van goede fietsverlichting. Ward Nicolaas van Friends for Brands: "Fietsers zonder licht werden door een promoteam aangesproken en kregen fietslampjes aangereikt. De fietslampjes vonden zo gretig aftrek, dat de meer dan duizend lampjes voortijdig op waren. Mensen waren verrast door de lichteffecten en het koor en reden met een glimlach de tunnel uit. Meerdere malen stopten mensen om mee te zingen of de verlichte tunnel te fotograferen of filmen. Door deze activatie ging iedereen vanavond letterlijk en figuurlijk 'verlicht' naar huis."
'Iedereen Verlicht'
Fietsverlichting (of het gebrek van) is een serieuze zaak. Gemeente Rotterdam wil haar inwoners op een ludieke manier wijzen op het belang van goede fietsverlichting. Zij heeft het merkactiviatiebureau Friends for Brands betrokken om met een unieke campagne impact te maken. Een activatie met serieuze ondertoon maar vooral aansprekend, fun en hip. Dit resulteerde in 'Iedereen Verlicht' met als aftrap de activatie op 1 december bij de Provenierstunnel om fietsers 'het licht te laten zien'. De online campagne loopt tot en met eind januari 2022.
Meer fietsers in Rotterdam
Rotterdam groeit, de ruimte in de stad is beperkt en het verkeer verandert. Er is al jaren een toename van het aantal fietsers en het openbaar vervoer wordt steeds vaker gebruikt. Deze verandering zet de komende jaren door. Op dit moment zijn er al meer voetgangers en fietsers dan automobilisten in de binnenstad. Dat is een extra reden om de verkeersveiligheid van de stad goed in de gaten te houden, ook in de donkere maanden. "Zo zijn fietsers kwetsbaar in het verkeer, vooral in het donker. Daarbij gaat het om zelf zien en gezien worden. Om ervoor te zorgen dat alle fietsers goede verlichting hebben, wilden wij een sympathieke en positieve actie organiseren waar die boodschap duidelijk naar voren kwam. Fietsers kregen door deze actie een friendly reminder om verlicht op pad te gaan", aldus Britt Reijners, communicatieadviseur bij Gemeente Rotterdam.