ROTTERDAM - In het schooljaar 2022-2023 gingen ruim 2.500 kinderen niet naar school. Bijvoorbeeld omdat ze gepest worden, vanwege een moeilijke thuissituatie, of omdat ze psychische hulp nodig hebben. Dat blijkt uit onderzoek van de Rotterdamse ombudsman. Bij De Binnenhaven op Rotterdam-Zuid bieden ze jongeren van 12 tot 18 jaar een veilige omgeving aan om weer te wennen aan naar school gaan.

Carlijn Roozemond en Marjolein Krist staan trots bij het pand van De Binnenhaven. Het is een oude conciërgewoning aan de Grift op Rotterdam-Zuid. Het gebouw staat naast de middelbare school Portus Meridiem en is volledig opgeknapt. Er is een kantine met spelletjes, twee klaslokalen en een zolder om te ‘chillen’. Iedere week komen hier 12 scholieren om in een veilige omgeving te werken aan een terugkeer naar school.

Eenzaam

Vanwege hun werk in de jeugdpsychiatrie bezochten Roozemond en Krist regelmatig jongeren die niet meer naar school gingen. Roozemond: ‘Als kinderen niet naar school gaan, leidt dit tot sociale isolatie, achterstanden in ontwikkeling en een slechtere mentale gezondheid. Veel thuiszitters voelen zich eenzaam en hebben geen contact meer met vrienden of school.’

Onderwijs op maat

Krist: ‘In het gespecialiseerde onderwijs krijgen scholieren onderwijs op maat. Waarom zou dat niet kunnen in het reguliere onderwijs? Niet ieder kind dat het moeilijk heeft, hoeft direct naar het gespecialiseerde onderwijs. Toen is bij ons het idee ontstaan om een locatie te openen waar we thuiszitters les kunnen bieden in hun eigen tempo. Zodat ze weer langzaam kunnen wennen aan structuur in hun dag.’

Reden van thuiszitten

Het duo raakte in gesprek met de directie van de Portus scholengroep. Daar waren ze ook enthousiast over het idee. Op kosten van de scholengroep werd de oude conciërgewoning opgeknapt en in september kon De Binnenhaven van start. Roozemond: ‘De kinderen die hier komen, zaten al een tijd thuis. Soms al een jaar. Anderen dreigen juist thuis te komen zitten. De wachtlijsten bij jeugdzorg zijn lang. De kloof tussen zorg en onderwijs is groot. Bij ons worden de jongeren intensief begeleid, waardoor ze sneller weer naar school kunnen.’

Weer plezier krijgen

De dagen waarop de scholieren komen, zijn verschillend. Krist: ‘Kinderen die al een jaar thuiszitten, kun je niet opeens weer 5 dagen naar school sturen. Soms komen ze halve dagen of maar een paar dagen in de week. Iedereen heeft zijn eigen planning. Het is belangrijk dat de kinderen weer vertrouwen opbouwen. Plezier krijgen in het naar school gaan en succes-ervaringen opdoen.’

Verschillende onderwijsniveaus

De kinderen komen van de middelbare scholen uit de omgeving, Portus, Focus Beroepsacademie en het Zuidelijk Gymnasium. Deze drie scholen zijn ook betrokken bij de samenwerking. Krist: ‘We kunnen dan makkelijk gegevens met elkaar delen. Voor onze klassen staan onderwijsassistenten. Zij hebben contact met de leraren van de kinderen. Deze leraren zorgen dat wij de juiste lespakketten krijgen. Wij maken deze volledig op maat. Hier krijgen de kinderen geen klassikale les. Iedereen is met zijn eigen vakken bezig. Hierdoor kunnen we hulp bieden aan alle onderwijsniveaus. De onderwijsassistenten helpen bij vragen.’

Opbloeien

Tot nu toe krijgen Krist en Roozemond enthousiaste reacties van ouders en kinderen. Krist: ‘Ouders zitten soms met de handen in het haar, omdat ze hun kind gewoon niet naar school krijgen. Als het nodig is, komen wij ze halen. Door die persoonlijke aanpak merk je dat de kinderen opbloeien. Ook van het contact met leeftijdsgenoten. Soms hebben ze al maanden niet met andere kinderen gesproken.’

Bewust klein

Uiteindelijk is het de bedoeling dat kinderen binnen 6 maanden weer doorstromen naar hun eigen school. Met een onderzoeksteam houden Roozemond en Krist bij welke resultaten er worden behaald. Roozemond: ‘Wij hebben veel aanmeldingen, maar willen ons aanbod bewust klein houden. Daar zit onze kracht. Als hier uiteindelijk 200 kinderen rondlopen, dan schieten we ons doel voorbij. Maar wie weet kunnen we in de toekomst nog een andere locatie openen. In Ridderkerk of Rotterdam bijvoorbeeld.’

Minder individuele hulp

Door initiatieven zoals de Binnenhaven hoeft er minder snel individuele jeugdhulp ingeschakeld te worden. Dat verlicht de druk op de zorg. Door het onderwijs te versterken met jeugdhulp en met speciale aandacht en intensieve begeleiding in groepsverband wordt voorkomen dat scholieren thuis komen te zetten en worden kinderen weer terug naar school geholpen. De gemeente Rotterdam vindt dit belangrijk en ondersteunt de Binnenhaven daarom financieel.