Vanaf 1 januari 2025 wordt het gebied binnen de ring van Rotterdam een zero-emissiezone (ZE-zone). In deze zone moeten alle zakelijke bestel- en vrachtauto’s uitstootvrij zijn. Dat betekent dat ze elektrisch of op waterstof rijden. Waarom is dit nodig? Van Wijngaarden is duidelijk: ‘Bewoners van steden hebben vaker en meer gezondheidsklachten door de slechte luchtkwaliteit. Ze worden daardoor gemiddeld zelfs minder oud dan mensen die buiten de stad wonen. Die luchtkwaliteit moet dus veel beter. Bestel- en vrachtauto’s veroorzaken bijna de helft van de stikstof en fijnstof in de lucht van al het verkeer. Daarom is het van groot belang dat ondernemers schoner gaan rijden.’
Schonere lucht
Van Wijngaarden: ‘Het is enorm belangrijk dat de lucht in de stad schoner wordt. Dat vertel ik ook als eerste in mijn gesprekken met ondernemers die schoner moeten gaan rijden. Dat is concreter dan praten over klimaatverandering en CO2-uitstoot in het algemeen. Ik ben nog geen ondernemer tegengekomen die tegen schone lucht is. Dit betekent overigens niet dat ze meteen schoner gaan rijden. De reacties zijn heel verschillend. De een is er al mee bezig. De ander wachtte af omdat hij eerst dacht dat de ZE-zone er toch niet kwam. En weer een ander zegt geen ander voertuig te kunnen betalen.’
Kleine ondernemers helpen
Grote bedrijven zoals DHL en PostNL hebben vaak wel de mogelijkheden om schoner te gaan rijden. Voor kleinere bedrijven en zelfstandigen ligt dat anders. Daarom helpen we kleinere ondernemers op weg. Van Wijngaarden bezoekt ondernemers die via de website een gratis adviesgesprek hebben aangevraagd. Later bezoekt hij ze weer om te kijken hoe het ervoor staat.
'Ik stel vragen zoals: wat voor voertuig heb je? Mag je daarmee de ZE-zone in? Wat moet je doen om schoner te rijden? Ik leg uit welke regelingen er zijn en geef een advies op maat, want elke ondernemer is anders. Samen kijken we naar de mogelijkheden om over te stappen op een elektrische bedrijfsauto. Ook bespreken we de gebruikskosten. Mijn advies aan iedere ondernemer met een bestel- of vrachtauto is: doe eerst de kentekencheck op de website van de gemeente. Daarmee zie je of jouw voertuig al vanaf 2025 niet meer in de ZE-zone mag. Of dat dat verbod voor jouw voertuig pas geldt vanaf 2028 of 20230.’
Regelingen
Van Wijngaarden: ‘Uiteraard willen we dat de invoering van de ZE-zone voor iedere ondernemer haalbaar is. Want winkels moeten goed bevoorraad blijven en bouwprojecten moeten doorgaan. En mensen moeten hun bestelde pakketjes thuis kunnen laten bezorgen. Daarom is er een overgangsregeling. Ook zijn er financiële regelingen om over te stappen naar schoner vervoer. Heel soms zijn er uitzonderingen en kunnen ondernemers een vrijstelling of ontheffing krijgen.’
Meer (snel)laadpalen
‘Ik heb niet de illusie dat een ondernemer na mijn gesprek dezelfde week nog actie onderneemt. De overgang naar schoner vervoer én een schonere stad duurt langer. Want je hebt het wel over een aanpassing in de manier van werken en leven. Ook moeten er nog meer voorzieningen komen, zoals meer laadpalen. Zo plaatste de gemeente dit jaar al 700 nieuwe laadpalen, verdeeld over de stad. Ook zorgen we voor steeds meer snellaadpalen. Daarmee kun je in een half uur je auto-accu zodanig opladen dat je weer 200 kilometer kunt rijden.’
Meer informatie
In Rotterdam zijn er duizenden ondernemers voor wie de invoering van de ZE-zone geldt. Bent u ondernemer en wilt u weten wat de ZE-zone voor u betekent? Bijvoorbeeld waar de zone precies komt, welke (overgangs)regelingen er zijn? Of wilt u een adviesgesprek aanvragen? Kijk dan op Zero-emissiezone voor bestel- en vrachtauto's.
Wilt u een kentekencheck doen? Kijk dan op Logistiek 010 • Kenteken checker
De invoering van de zero-emissiezone in 2025 zorgt er mede voor dat de klimaatdoelstellingen van het college behaald worden. Namelijk: een halvering van de CO2-uitstoot in 2030 en Rotterdam klimaatneutraal in 2050. Lees meer over dit actieplan op Klimaat Actieplan Rotterdam.