Rechercheurs van het basisteam Feyenoord startte het onderzoek nadat er kort na elkaar meerdere aangiftes binnen kwamen van slachtoffers die waren opgelicht nadat ze waren gebeld door een zogenaamde medewerker van de bank. Opvallend was dat de slachtoffers in eerste instantie allemaal kwamen uit de omgeving van Rotterdam Vreewijk.
Bankhelpdeskfraude
Op slinkse wijze wisten de nepbankmedewerkers het vertrouwen te winnen van de slachtoffers. Er zou iets mis zijn met hun rekening en er moest snel worden gehandeld. De nepbankmedewerker ’hielp’ de slachtoffers en zou de rekening blokkeren. Vervolgens werd verteld dat de bankpassen vervangen moesten worden. De oude passen werden opgehaald. In sommige gevallen werd aangegeven dat de slachtoffers de bankpas konden doorknippen. Ook kregen de slachtoffers “een code”. Deze code had degene die de bankpas op zou komen halen ook. Het cijfer zou zijn bedoeld als controle zodat het slachtoffer zeker wist dat de pas gerust konden worden afgegeven. Een rechercheur van het onderzoek, zegt hierover “Dit zijn allemaal slinkse trucjes om het vertrouwen van de slachtoffers te winnen en hen te overtuigen de bankpas en pincode af te geven. Want na het afgeven van de bankpas werd korte tijd later de bankrekening geplunderd bij een pinautomaat. Daarnaast werd er geshopt bij verschillende winkels op kosten van de slachtoffers.”
Tienduizenden euro’s buit gemaakt
In het onderzoek zag het team meerdere keren dezelfde verdachten op de bewakingsbeelden. Rechercheurs wisten de identiteit van de pinners te achterhalen. Door gedegen onderzoek kunnen de aangehouden verdachten gekoppeld worden aan tenminste 18 aangiftes. Maar het vermoeden is dat zij veel meer slachtoffers door het hele land hebben gemaakt. Er is zeker voor meer dan 50 duizend euro buit gemaakt.
Bij de zoekingen in de woningen verschillende bankpassen en telefoons in beslag genomen. De verdachten zitten vast en worden verhoord. Het onderzoek van de politie gaat door. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.
Bang en nog meer alleen
Iedereen kan slachtoffer worden van dit soort sluwe praktijken. Wel zien we helaas dat ouderen vaker slachtoffer worden van oplichters. En de impact is enorm. “Een slachtoffers was boven de 100 jaar en die vertrouwt niemand meer. Er stonden geuniformeerde agenten voor haar deur maar ze geloofde het niet en belde de politie. Ze doet voor niemand meer open en neemt geen telefoon meer op. Dat slachtsoffers zo bang zijn en nog meer alleen komen te staan dat gaat me echt aan mijn hart” zegt de rechercheur. Ze roept daarom op “Lees onderstaande tips en ga ook in gesprek met (groot)ouders over verschillende vormen van fraude.”
1. Twijfelt u of u een oplichter aan de telefoon hebt? Ook bij lichte twijfel: verbreek de verbinding direct.
2. Zoek zelf het juiste telefoonnummer van de bank. Dan kunt u de bank terugbellen en vragen of het klopt wat u is verteld en wat u werd gevraagd te doen.
3. Deel nooit uw pin- en/of inlogcodes. Geef ook nooit uw bankpas af, ook niet wanneer deze doormidden is geknipt. De chip werkt dan nog waardoor oplichters geld kunnen pinnen.
4. Installeer geen software als Teamviewer of Anydesk. Maak gebruik van de normale bankieren-app.
5. Maak geen geld over naar een veilige (kluis)rekening. Dit soort rekeningen bestaan niet
Toch slachtoffer geworden? Schaam u niet. Doe dan altijd aangifte. Dat loont, zoals ook in deze zaken.
Alles over bankhelpdeskfraude is te vinden op https://www.politie.nl/informatie/hoe-gaat-de-oplichter-te-werk.html